Miasto Stalowa Wola od pierwszych dni wojny na Ukrainie włączyło się w akcję pomocy obywatelom Ukrainy przybywającym na terytorium Polski.
Z myślą o mieszkańcach Stalowej Woli i przybyłych do Stalowej Woli Miasto uruchomiło specjalną, całodobową i bezpłatną infolinię. Pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej pod jednym numerem telefonu udzielali informacji i pomocy w najpilniejszych sprawach dotyczących postępowania w zaistniałej sytuacji.
Na terenie miasta organizowane były zbiórki żywności, ubrań, czy innych niezbędnych produktów.
Udzielone formy pomocy
W związku z wybuchem wojny na Ukrainie w dniu 24 lutego 2022 r. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej realizował działania wspierające obywateli Ukrainy.:
świadczenie jednorazowe wypłacono dla 932 obywateli Ukrainy,
pomocy w formie posiłku udzielono dla 69 dzieci w szkole i w przedszkolu,
zbiórka zabawek dla dzieci z Ukrainy,
miejski punkt wydawania darów,
wsparcie wolontariuszy,
letnia Czytelnia oraz zajęcia wakacyjne z dwujęzycznymi animatorami,
Świąteczna Paczka i „Paczka dla Ukrainy”.
Centrum Wytchnieniowo-Koordynacyjne
Od 3 marca 2022 roku w Stalowej Woli zaczęło funkcjonować Centrum Wytchnieniowo-Koordynacyjne dla dzieci i ich opiekunów ewakuowanych z Ukrainy. Centrum Wytchnieniowo-Koordynacyjne w Stalowej Woli dla dzieci i ich opiekunów ewakuowanych z Ukrainy powstało na polecenie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej. Jego celem było zapewnienie opieki i pomocy dla małoletnich – wychowanków domów dziecka i rodzin zastępczych - ewakuowanych z terenu Ukrainy. Ostatecznie do centrum kierowane były również rodziny z dziećmi oraz dzieci (młodzież) samotnie przekraczająca granicę.
Punkty Centrum zorganizowano w jednostkach miejskich:
Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji,
Samorządowym Liceum Ogólnokształcącym,
Szkole Podstawowej nr 3,
Szkole Podstawowej nr 12.
Jednocześnie nawiązano współpracę z powiatem stalowowolskim i zorganizowano punkty recepcyjne w:
Liceum Ogólnokształcącym im. KEN,
Zespole Szkół Nr 3 („Ekonomiku”),
a także kilka łóżek w Stalowowolskim Ośrodku Wsparcia i Interwencji Kryzysowej.
Centrum zarządzane było na zasadzie hierarchicznej. Ze strony Miasta powołany został sztab główny działający 24 godziny na dobę, którego zadaniem było koordynowanie działalności Centrum oraz któremu podlegali koordynatorzy jednostek, w których pomoc była udzielana – również 24 godziny na dobę. W zależności od okresu na terenie Miasta uruchomionych było od 1 do 5 ośrodków. Koordynator jednostki odpowiadał za jej funkcjonowanie, porządek i bezpieczeństwo osób przebywających.
Pomocy koordynatorowi udzielali Strażacy lokalnych OSP, Wojsk Obrony Terytorialnej, lekarze z lokalnych ośrodków zdrowia, pielęgniarki, wolontariusze, pracownicy Urzędu Miasta i jednostek oraz spółek miejskich.
Zadanie Miasta sprowadzało się do przyjęcia uchodźców, zarejestrowania ich pobytu w jednostce, identyfikacja potrzeb szczególnych (np. diet, lekarstw, opieki medycznej itp.) zapewnienia im bezpiecznych i higienicznych warunków czasowego zamieszkania, wyżywienia, dostarczenia niezbędnych środków do życia np. higienicznych, ubrań itd., organizowanie środków transportu, wyekwipowanie uchodźców na dalszą drogę.
Oprócz sztabu miejskiego, na terenie Centrum działali również pracownicy Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, którzy odpowiadali za identyfikację uchodźców, poszukiwanie rodzin i prawnych opiekunów nieletnich samodzielnie przekraczających granicę, a jeśli nie udało się takich osób znaleźć o kierowanie do sądu wniosków o ustalenie opiekunów tymczasowych i poszukiwanie dla takich osób miejsca docelowego pobytu w Polsce i za granicą oraz przedstawiciele strony Ukraińskiej i odpowiednika polskiego Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, którzy wspierali pracowników Ministerstwa w identyfikacji uchodźców i poszukiwaniu ich rodzin i prawnych opiekunów na terenie Ukrainy.
W pomoc zaangażowała się również osobiście Pierwsza dama Rzeczpospolitej Polskiej Pani Agata Kornhauser-Duda, która również wizytowała jeden z punktów Centrum – Samorządowe Liceum Ogólnokształcące w Stalowej Woli.
Centrum działało w oparciu o przepisy ogólne oraz wypracowane wspólnie ze wszystkimi grupami opiekunów procedurami, a także ogólnie przyjętymi zasadami i normami społecznymi. Należy podkreślić, że Centrum podlegało częstym kontrolom ze strony różnych instytucji takich jak m.in. polskie Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej oraz jego odpowiednika ze strony ukraińskiej, przedstawicieli organów europejskich jak np. Parlamentu Europejskiego oraz organizacji pozarządowych działających na rzecz dzieci jak np. UNICEF i KIND.
Centrum zakończyło działalność 15 czerwca 2022 roku.
W okresie funkcjonowania Centrum pomocy udzielono 2.790 osobom, w tym 1.732 osobom niepełnoletnim oraz 1.057 osobom dorosłym, zgodnie z zestawieniami poniżej.
Zakres udzielonego wsparcia dla obywateli Ukrainy w 2022 r.
Grupa młodzieży podróżującej samotnie w ostatnich dniach funkcjonowania Centrum została przeniesiona z MOSiRu do OSP Charzewice skąd ostatecznie poszczególne osoby zostały relokowane do ich docelowych miejsc przyjęcia.