Realizacja zadań związanych z ochroną środowiska stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityki programów i strategii przyjętych przez władze Stalowej Woli. Do najważniejszych z nich należą:
z zakresu ochrony środowiska:
Program Ochrony Środowiska Gminy Stalowa Wola na lata 2020-2023 z perspektywą do roku 2026 (wraz z aktualizacją),
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej w Gminie Stalowa Wola,
Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Stalowej Woli,
Plan adaptacji do zmian klimatu Miasta Stalowa Wola do 2030 r.,
z zakresu gospodarki komunalnej:
Aktualizacja założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe miasta Stalowa Wola,
Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych,
z zakresu transportu:
Strategia Rozwoju Elektromobilności w Gminie Stalowa Wola na lata 2020-2036,
Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Gminy Stalowa wola na lata 2016-2023.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
m3 sprzedanej wody
pitnej dla mieszkańców
nowej sieci
wodociągowej
nowych przyłączy wodociągowych
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci wodociągowej
m3 odebranych ścieków przekazanych do stacji zlewnych
nowej sieci
kanalizacyjnej sanitarnej
nowych przyłączy kanalizacji sanitarnej
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci kanalizacyjnej sanitarnej
W 2023 r. system gospodarki odpadami nie uległ zbilansowaniu. Różnica między wydatkami a dochodami opiewała na kwotę -1.071.633,63 zł.
W stosunku do 2022 r. luka w finansowaniu systemu gospodarowania odpadami komunalnymi uległa znaczącemu zmniejszeniu, głównie na skutek spadku wydatków realizowanych w tym obszarze.
W roku 2023 opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości zamieszkałych oraz nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne (firmy, instytucje itp.) wynosiły:
dla nieruchomości zamieszkałych: 13,00 zł miesięcznie od mieszkańca. Ustalona została podwyższona stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości w przypadku, gdy nie jest wypełniony obowiązek zbierania odpadów w sposób selektywny, która wynosiła 26,00 zł
dla nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne (firmy, instytucje itp.):
5,00 zł za worek lub pojemnik o pojemności 120 l,
10,00 zł za pojemnik o pojemności 240 l,
45,83 zł za pojemnik o pojemności 1100 l,
291,67 zł za pojemnik o pojemności 7000 l,
375,00 zł za pojemnik o pojemności 9000 l,
416,67 zł za pojemnik o pojemności 10000 l,
62,50 zł za pojemnik typu dzwon o pojemności 1500 l,
104,17 za pojemnik typu dzwon/siatka o pojemności 2500l.
Jednocześnie istniała możliwość uzyskania ulgi z tytułu:
Posiadania kompostownika przydomowego i kompostowania w nim bioodpadów stanowiących odpady komunalne,
Zamieszkania w nieruchomości rodziny wielodzietnej, przez którą rozumie się rodzinę, w której rodzic (rodzice) mają na utrzymaniu łącznie co najmniej troje dzieci.
Wysokość zwolnień, o których mowa powyżej wynosi 1,00 zł od osoby zamieszkującej nieruchomość (można było skorzystać z obu ulg równocześnie).
Odebrane odpady
komunalne (tony)
Odebrane odpady
segregowane (tony)
Odebrane odpady
niesegregowane (tony)
Odpady odebrane na
mieszkańca (w tonach)
Łączna masa odebranych odpadów segregowanych z nieruchomości (w tonach)
Łączna masa odpadów segregowanych dostarczonych do PSZOK (w tonach)
Łączna masa pozostałych odpadów zebranych selektywnie (w tonach)
do roku 2022
Transport i łączność w 2023 r. był czwartym najbardziej wydatkotwórczym obszarem funkcjonowania Miasta. Łączne wydatki poniesione w tym obszarze w 2023 r. przez Miasto wyniosły 53.672.357,15 zł, co stanowiło 10% ogólnej kwoty wydatków Miasta. Ponad 27% wydatków na transport i łączność stanowiły wydatki bieżące, w tym głównie rekompensata z tytułu usług transportu zbiorowego (9,6 mln zł) oraz wydatki na bieżące utrzymanie dróg. Pozostałe wydatki objęły działania inwestycyjne w obszarze dróg, ulic i chodników
W 2023 r. znaczące środki finansowe Miasto poniosło w związku z utrzymaniem lokalnego transportu zbiorowego. Poniesione wydatki w tym dziale mają swoje uzasadnienie w zaspokajaniu potrzeb mieszkańców. 9 630 946,31 zł przeznaczono na realizację zadania własnego polegającego na zorganizowaniu przewozów o charakterze użyteczności publicznej, w zakresie komunikacji gminnej na Miasta. Zaspokojenie potrzeb z zakresu transportu publicznego mieszkańców Miasta jest realizowane przez MZK Sp. z o.o.
Liczba linii
autobusowych (w tym 17 stałych, 3 okazjonalne)
Długość linii
autobusowych (w km) - na terenie miasta w jedną stronę
Długość nowo wybudowanych dróg miejskich (w km)
Długość nowo wybudowanych ścieżek rowerowych (w km)
Długość nowo wybudowanych
chodników (w km)
Liczba nowych
lamp ulicznych
W zakresie transportu i łączności zrealizowano następujące zadania i przedsięwzięcia o charakterze majątkowym:
Ekotransport publiczny - Stalowa Wola z prądem nowoczesności - zakup nowoczesnych, zeroemisynych autobusów o napędzie elektrycznym (15.243.931,70 zł)
Budowa drogi wojewódzkiej obsługującej Tarnobrzeską Specjalną Strefę Ekonomiczną EURO-PARK Wisłosan oraz Strategiczny Park Inwestycyjny w Stalowej Woli (1.113.150,00 zł)
Budowa drogi gminnej ul. 11-go Listopada w Stalowej Woli (3.428.991,86 zł)
Budowa ul. Bocznej od ul. Sochy I etap 43.050,00 zł)
Budowa, rozbudowa i przebudowa dróg na os. Poręby w Stalowej Woli (326.442,00 zł)
Opracowanie dokumentacji projektowe do zadania pn.: "Przebudowa parkingu przy Starostwie Powiatowym" (44.403,00 zł)
Projekt modernizacji ul. Kusocińskiego na os. Piaski 48.000,00 zł)
Projekt rozbudowy ulic na os. Charzewice (132.000,00 zł)
Przebudowa chodnika, przejść dla pieszych i peronu przystankowego wraz z przebudową jezdni drogi ul. Wrzosowej w Stalowej Woli (2.460,00 zł)
Przebudowa drogi gminnej nr 100986R od 0+016.5 do 0+553.0 km - ul. Gen. L. Okulickiego w Stalowej Woli (3.454.947,58 zł)
Przebudowa drogi gminnej nr 101001R o długości 1.659 km ul. Działkowa w Stalowej Woli (8.121.267,72 zł)
Przebudowa przejść dla pieszych w ciągu ul. Ofiar Katynia w Stalowej Woli (371.460,00 zł)
Przebudowa przejść dla pieszych w ciągu ul. Wojska Polskiego oraz na ul. Kilińskiego w Stalowej Woli (387.000,00 zł)
Przebudowa ul. 11-go Listopada w Stalowej Woli - II etap (23.370,00 zł)
Przebudowa ul. Parkowej w Stalowej Woli (39 360,00 zł)
Przebudowa ul. Sandomierskiej III etap - PT (84 999,15 zł)
Rozbudowa i przebudowa ul. Sosnowej w Stalowej Woli wraz z oświetleniem (590,40 zł)
Rozbudowa wraz z budową nowego odcinka drogi gminnej nr G101032R - ul. Spacerowa oraz przebudowa skrzyżowania z drogą wojewódzką (starodrożem DK77) - ul. Energetyków w Stalowej Woli (4.824.764,65 zł)
Zaprojektowanie i budowa układu dróg gminnych komunikujących istniejącą strefę przemysłową z terenami Strategicznego Parku Inwestycyjnego w Stalowej Woli (1.150.050,00 zł)
Koncepcja układu komunikacyjnego na obszarze Strategicznego Parku Inwestycyjnego Euro-Park Stalowa Wola (27.798,00 zł)
Długość wyremontowanych dróg miejskich(w km)
Liczba rowerów miejskich pozostających do dyspozycji mieszkańców (szt.)
w tym 125 rowerów standardowych
Długość wyremontowanych
chodników (w km)
Liczba zmodernizowanych
lamp ulicznych
do roku 2022
Liczba wynajmowanych lokali mieszkalnych w 2023 r.
Liczba zawartych umów najmu miejskich lokali komunalnych w 2023 r.
Liczba rozwiązanych umów najmu miejskich lokali komunalnych w 2023 r.
Liczba wynajmowanych lokali
socjalnych w 2023 r.
Liczba zawartych umów najmu lokali socjalnych w 2023 r.
Liczba rozwiązanych umów najmu lokali socjalnych w 2023 r.
Administrowanie zasobem mieszkaniowym
Miasta Stalowa Wola w 2023 r.
Grunty przekazane/sprzedane inwestorom pod budownictwo mieszkaniowe (w ha)
Zasób gruntów miejskich przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe
w 2023 r. (ha)
Zasób uzbrojonych gruntów miejskich przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe w 2023 r. (ha)
Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa w Stalowej Woli w 2023 roku rozpoczęła budowę nowoczesnego osiedla: 8 budynków wielorodzinnych, na które składać się będą 224 mieszkania od 28 do 85 m2 o rozkładach od 1 do 5 pokoi z przestronnymi balkonami i komórkami lokatorskimi. Stawiając zarówno na jakość, estetykę jak i wygodę, każdy z czterokondygnacyjnych budynków wyposażony zostanie w windy. Ponadto osiedle posiadać będzie własną instalację fotowoltaiczną, co znacznie obniży rachunki za prąd. Dla najmłodszych mieszkańców osiedla przygotowane zostaną nowoczesne place zabaw, uzupełnione w elementy siłowni plenerowej. Na osiedlu powstaną również miejsca parkingowe, miejsca do selektywnej zbiórki odpadów, a cały teren objęty zostanie osiedlowym monitoringiem.
Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa w Stalowej Woli aktualnie realizuje już budowę Osiedla.
Spółka rozpoczęła 1 etap od budowy 3 budynków wraz z kompleksową infrastrukturą i zagospodarowaniem. To największa inwestycja wśród prowadzonych przez spółki SIM w jednej lokalizacji. Końcem listopada 2023 roku Spółka SIM podpisała umowę z głównym wykonawcą i rozpoczęły się prace budowane. Pomimo okresu zimowego pogoda nie przeszkodziła w prowadzeniu robót. Prace rozpoczęte zostały od budynku nr 3 i na nim roboty są najbardziej zaawansowane. Kondygnacja podziemna mieszcząca piwnice oraz parter w obrębie całego budynku został już wykonany. W pierwszej klatce wymurowana została druga kondygnacja (I piętro). Wylane zostały również pierwsze płyty balkonowe. Na budynku nr 4 trwają prace przy kondygnacji podziemnej, na którym wylany został już pierwszy strop. Udrożniony został również teren dedykowany pod budynek nr 5, na którym w początkowym okresie stały słupy z linią średniego napięcia. Ten duży i skomplikowany zakres prac już za nami – postawione zostały nowe krańcowe słupy przejmujące linię średniego napięcia, a zakres w obrębie nieruchomości spółki został skablowany. Dzięki temu teren pod budynek nr 5 jest w tej chwili wolny i na nim już wylany został beton stabilizujący.
Społeczne Inicjatywy Mieszkaniowe to spółki non-profit budujące mieszkania na wynajem o umiarkowanym czynszu. Osoby o niższych dochodach mogą ubiegać się o wynajem mieszkania na atrakcyjnych zasadach pod warunkiem partycypacji w kosztach budowy.
W dniu 7 marca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym Sąd Rejonowy w Rzeszowie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego podniósł kapitał zakładowy Spółki z 10.905.200,00 zł na 23.076.000,00 zł.
Spółka na bazie opracowanej dokumentacji projektowej uzyskała wszystkie niezbędne
decyzje udzielające pozwolenia na budowę dla całego przedsięwzięcia inwestycyjnego,
oświadczenia o przyjęciu zgłoszeń na zakres niewymagający uzyskania pozwolenia na budowę, podpisała umowy umożliwiające zasilanie Osiedla w niezbędne media.
Osiedle Ogrodowe obejmować będzie budowę 224 mieszkań w 8 budynkach wielorodzinnych. W I Etapie realizowane będą 3 bloki zawierające 96 mieszkań w II Etapie realizowanych będzie 5 budynków ze 128 mieszkaniami. Na terenie Osiedla powstanie 274 miejsca parkingowe.
Inwestycja obejmuje budowę 33 budynków jedno, dwu i trzyklatkowych o wysokości od 3 do 6 kondygnacji. Zaplanowanych jest 1.033 mieszkania oraz 1.240 miejsc parkingowych. Osiedle Parkowe powstanie na nieruchomościach oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków numerami 1091/4 obręb 1 Charzewice o powierzchni 13,2114 ha, 1091/8 obręb 1 Charzewice o powierzchni 8,9400 ha i 1093/2 obręb 1 Charzewice o powierzchni 4,8724 ha. Działki położone są na terenie Miasta Stalowa Wola. Przedmiotowe nieruchomości stanowią własność Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, Oddział Terenowy w Rzeszowie ul. Asnyka 7, który zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 10 lutego 2017 o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (Dz. U. 2023 poz. 1308) jest państwową osobą prawną w rozumieniu będąca agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych .
Spółka czynnie uczestniczy w prowadzonych przez Miasto pracach planistycznych. Podczas Sesji Rady Miasta w dniu 30 listopada 2023 r. Radni Rady Miejskiej podjęli Uchwałę w sprawie uchwalenia zmiany Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Stalowa Wola.
Spółka uczestniczy również w realizowanych przez Miasto pracach koncepcyjnych i prowadzonej analizie związanej z odwodnieniem Osiedla Parkowego i skomunikowaniem terenów Osiedla z trasą podskarpową
*stawki na dzień 31.12.2023 r.
Cena netto 1m3 wody dostarczonej do gospodarstw domowych dla mieszkańca
Cena biletu jednorazowego ulgowego na liniach a granicach administracyjnych miasta (ulgowy jednostrefowy)
Opłata za odpady zbierane w sposób selektywny od mieszkańca
Cena netto 1m3 ścieków odprowadzonych z gospodarstw domowych
Cena biletu jednorazowego normalnego na liniach a granicach administracyjnych miasta (normalny jednostrefowy)
Opłata za odpady zbierane w sposób nieselektywny od mieszkańca